Monday, May 29, 2017

Облагородяване чрез подобрена копулация.

Интересни неща се случват, за това ви пиша рядко, но и за вас мисля, та снимам, пък някой път даже успявам и да ви драсна някой ред.

Всичко започна така:
Някъде из Февруари е, аз съм се ядосал нещо, вече не помня за какво и точно в този момент телефонът ми звъни, вдигам го и почти изкрещявам "ДА!". Отсреща, супер спокоен глас ми обяснява, че се казва Х., обаче не се познаваме лично, но едни наши приятели се познавали с него и му говорили за нас. Баща му цял живот се занимавал с ашладисване, та и той от дете ашладисва. В момента отделя по няколко месеца всяка година да върви из България и да учи хората как да го правят сами, а и да поашладиса няколко десетки дръвчета тук таме. Обяснява ми, че е прочел за нас и го кефим и ме пита може ли да дойде да облагороди дивачките около нас, защото виждал повече смисъл в това от колкото да ходи да ашладисва на "виладжии".
Както се бях начумерил, всичко ми мина и се ухилих до уши. Аз от над 5-6-7 години съм си наумил, че трябва да се науча да ашладисвам, теорията съм я прочел, миналата година даже успешно пробвах да ашладисам една круша и взе, че стана, събрал съм си калеми и ме чакат в хладилника за да мога тази пролет да правя нови опити. И изведнъж такова неочаквано обаждане. Джакпот!
Не е скучно да се живее на село ако правиш каквото те вдъхновява, "вервайте ми".

Около 20-ти февруари г-н Ашламинатора ни кацна на крака в Живо Село и ни научи да облагородяваме околната си среда чрез облагородяване на семенните плодови дървета които никнат като плевели на всякъде около нас.



Има много начини да ашладисаш едно дърво, методът който Ашламинатора използва се нарича "подобрена копулация". Успеваемостта е над 95%. Срастването е изключително добро. А той го използва по доста нестандартен начин, на вече пораснали дървета.

Нарочно цветово (различен цвят изолирбанд използвахме за превръзките) разграничихме кой какво ашладисва. Три цвята за мен, Асен и Ашламинатора. Трябва да ви кажа, че с Асен сме горди да се похвалим, че прихванахме занаята учудващо добре и имаме успеваемост над 90%.

Как се прави:
0. Събираш калеми и ги съхраняваш добре.
1. Почистваш около дивото дърво което е пораснало от семка или костилка, разнесена от някое животинче.
2. Махаш всички клони и издънки от дървото на които няма да поставяш калем.
3. Носиш си калемите с теб в една кфа с вода и извършваш техниката "подобрена копулация"(потърсете в гугъл за инструкции ако видеото не ви стигне) (не ви трябва специално ножче, обикновен макетен нож върши чудесна работа, ние ашладисвахме с такива.)
4. Стягаш с изолирбанд мястото на свръзката на калемчето с подложката.
5. Замазваш с овощарска замазка връхчето на калемчето.
6. Минаваш на следващото дръвче.
7. Повтаряш още много десетки/стотици пъти за да придобиеш точност.
8. Когато започне вегетацията чистиш всички издънки и израстъци които не са на калемчето, а са на подложката, през около 10 дни. Ако леторастите станат твърде огромни (случва се, при нас има над метър) ги подрязваш, за да не ги откърши вятъра.
9. Около 1-ви Юни сменяш превръзката на калема с друг изолирбанд.
10. Подрязваш като облагородено дръче и береш плод.

Ето обяснително видео от Ашламинатора:

Повторение с допълнение, мисля че филмчетата казват всичко което трябва да знаете:

И така, трима души, три дни. Резултатите са умопросветлителни.

След няколко седмици започваш да виждаш наченки на следствия от магията която си извършил.

На 22-ри Март - 4 седмици след присаждането.










На 6-ти Април, щест седмици след присаждането:









На 3-ти Май, десет седмици след присаждането:











На 29-ти Май - 14 седмици след присаждането:







Нарочно съм ви публикувал снимки на едни и същи три дръвчета, за да проследите развитието им през времето. Иначе имам стотици други снимки на десетки други дръвчета които сме облагородили. Мисля да ги сложа в някаква папка някъде в нета, да гедат любознателните.
Ето още някои интересни снимки.

Джанка ашладисана с девет различни сорта сливи и джанки, развива се чудесно, снимката е от началото на май:



Круша с четири сорта летни круши, за всеки месец от лятото:



Как изглеждат срастванията на калемите на 29-ти май, когато сменяхме превръзките с нови:












Когато не подрежеш прираста, той е станал твърде голям и се появи твърде силен вятър стават неприятни откършвания в мястото на свръзката на калема с основата. девет сортовата джанка вече ще е само осем сортова:


Силата на растежа:



Това е вече готово, само си беше махнало превръзката и кората вече е загрубяла от слънцето в мястото на свръзката:



И така, действаме си. Нека вали плод, нека има за всички.
Ашламинатора донесе около 80 плодни сорта, мисля че от всички сложихме по няколко калемчета, разнообразието рязко нарасна. Тепърва започваме.
С Ашламинатора имаме уговорка за догодина на пролет да повторим, но важното е, че ние с Асен се научихме и вече можем и сами. Всяка година по 50-тина дръвчета да направим, ще ви питам как ще се надбягвате на сам след някоя и друга годинка. :)
Ако имате някой сорт който много харесвате, моля пратете ни калемчета следващата пролет. Ще им се зарадваме и ще ги умножим.

Поздрав и успешна седмица.

Илия(Живо Село)


2 comments:

  1. Много вълнуващо за мен откритие! Ще опитам непременно!
    Дядо ми едно време е ашладисвал дръвчетата в двора на къщата на село. Имахме круша с четири вида круши. За съжаление е починал, когато съм била на 7 години и мислех, че това умение е загубено.
    Благодаря за споделеното знание!

    ReplyDelete
  2. И за нас беше интересно и се размечтахме. Благодаря.
    В четвъртък тръгваме на нова серия пътешествия. Да се отбием при вас? На палатки - няма да ви притесняваме вътре.

    ReplyDelete